Sådan kommer du i gang med ESG

Sådan kommer du i gang med ESG

  • Kortlæg værdikæden
    Beskriv alle led i værdikæden og aktiviteterne.  Alle aktiviteter fordeles på ESG-emnerne Miljø, Social og Ledelse og beskriv hvilke virkninger aktiviteterne har på planeten og samfundet. Inspiration til emnerne findes i ESRS-standarderne.
  • Klimaregnskab efter GHG-protokollen
    Kortlæg virksomhedens CO2 udledning, fx med Klimakompasset. Indsaml data og få overblik over hvilke data der mangler. Få startet med arbejdet selvom det ikke bliver perfekt i første omgang, men ”øvelse gør mester”.
  • Find de områder, hvor påvirkninger og mulighederne er størst
    Virksomhed skal sikre sig et faktabaseret grundlag for, hvad der fokuseres og rapporteres på. Her skal vi anvende en dobbelt væsentlighedsanalyse (se .....), som har til formål at identificere hvilke områder/emner, der bidrager mest til samfundet samtidig med indtjeningen.
  • Baseline for de væsentligste emner
    For at sikre et faktabaseret grundlag for, hvad vi fokuserer og rapporterer på, skal en baseline-analyse udarbejdes på hvert af de områder/emner, som er identificeret som de væsentligste i væsentlighedsanalysen ovenfor. Udarbejde en liste med de påvirkninger, som hvert af de udvalgte ESG-emner har både på miljøet og finansielle faktorer.
  • Handlingsplan for at forbedre aftrykket
    Arbejdet med ESG-rapportering fordrer løbende forbedring fra vores baseline til det ønskede ambitionsniveau. Der skal derfor for hvert udvalgt emne udarbejdes delmål og slutmål. Basisåret er fx 2023 og så bør der sættes mål op for fx 2025 og 2030. (hvor meget udleder vi dag kontra hvad skal vi sætte os som mål i fremtiden).
  • Bæredygtighedsrapport og kommunikation
    Fremgangen i bæredygtighedsarbejdet skal kommunikeres i en årlig bæredygtighedsrapport, som sendes til interessenter og lægges på hjemmesiden. Det kan anbefales at lave henvisninger til FNs 17 verdensmål - det vil berige bæredygtighedsrapporten, da verdensmålene er kendt for en bredere kreds aflæsere.
  • Engagering - både internt og eksternt gennem partnerskaber
    På ESG-agendaen er engagement et væsentligt område, og det gælder både internt og eksternt. Medarbejderne i virksomheden skal engageres med fokus på, at virksomheden ønsker at være en del af en løsning for en bedre fremtid med et stort fokus på bæredygtighed, som også bidrager til virksomhedens egen forretningssucces.
    Der skal startes en dialog op i værdikæden. Tag fat i de vigtigste kunder og leverandører for at finde ud af, hvad er vigtigt for dem, hvad de regner med at de om at par år kommer til at spørge os om og hvad vi skal have ESG data på? Vis kunder og leverandører, at vi godt ved ESG er vigtigt og at det kommer. Det er ikke længere virksomheden selv, der skal definere, hvad den finder væsentligt. Det er dens interessenter.

Tilmeld dig vore nyhedsbrev!

Hold dig opdateret om ESG og bæredygtighed!