Strategi for bæredygtighed (ESG-strategi)
Forretningsstrategi generelt
En strategi er en langsigtet plan, der skaber retning og mål for virksomheden. Strategien tager højde for de tilgængelige ressourcer, og hvordan de bedst kan implementeres for at nå virksomhedens mål.
En strategi er vigtig, fordi den giver:
- Retning og formål: En strategi definerer virksomhedens mål og formål. Den besvarer spørgsmålene: “Hvor vil vi hen?” og “Hvorfor eksisterer vi?” En klar strategi giver retning og hjælper alle i organisationen med at forstå, hvad de arbejder hen imod.
- Fokus og prioritering: En strategi hjælper med at identificere de vigtigste initiativer og mål, som virksomheden skal forfølge. Dette hjælper med at undgå spredt energi og ressourcer på uvæsentlige projekter og opgaver.
- Konkurrencefordel: En veldesignet strategi kan give virksomheden en konkurrencefordel. Det kan hjælpe med at identificere unikke positioneringsmuligheder og differentieringspunkter, der gør det muligt for virksomheden at skille sig ud i markedet.
- Målfastsættelse og præstationsevaluering: En strategi fastlægger klare mål og nøglepræstationsindikatorer (KPI’er), som virksomheden kan bruge til at måle dens præstation og succes over tid.
Bæredygtighedsstrategi/ESG-strategi
En bæredygtighedsstrategi er en holistisk virksomhedsstrategi, der er med til at skabe langsigtet værdi for alle virksomhedens interessenter. Strategien er i overensstemmelse med virksomhedens forretningsmål og sikrer en robust virksomhed, fordi den muliggør vedvarende succes, i en fremtid præget af sociale og miljømæssige forandringer.
Strategien fokuserer på virksomhedens behov for at handle og tilpasse sig, ved at tage hensyn til nye og fremtidige tendenser i ESG-regulering, ændringer i interessenters adfærd samt skiftende forventninger fra omverdenen.
Derudover er det væsentligt for virksomheder at vide, hvor de kan have den største indvirkning og sikre langsigtet værdiskabelse, for derved at omsætte disse områder til prioriterede ESG-emner. Den viden får virksomhederne ved den dobbelte væsentlighedsanalyse.
Dobbelt væsentlighedsanalyse er en afgørende metode indenfor arbejdet med bæredygtighed og anvendes til at vurdere bæredygtighedsemners væsentlighed. En god bæredygtighedsstrategi bør altid være informeret af en solid dobbelt væsentlighedsanalyse, så de vigtigste bæredygtighedsemner prioriteres og adresseres. Se ”Dobbelt væsentlighed”.
Hvordan skaber man en mere bæredygtig forretningsstrategi?
Her er fire trin, du skal følge, for at skabe en bæredygtig forretningsstrategi.
Det første skridt er at vurdere, hvad ESG/bæredygtighed betyder for dit team, din virksomhed, din branche og din kunde. Overvej de væsentligste problemer, som hver af disse interessegrupper mener bør prioriteres.
I denne proces kan du overveje at stille spørgsmål som fx:
- Hvor meget affald skaber organisationen?
- Har vores virksomhed en dårlig virksomhedskultur?
- Tiltrækker vores ansættelsesproces forskellige jobkandidater?
- Er vores produkt målrettet mod at hjælpe en bestemt målgruppe?
- Hvilken indvirkning har vores virksomhed på lokalsamfundet?
Besvarelse af disse typer spørgsmål hjælper dig med at fastsætte din virksomheds bæredygtighedsmål.
En god metode til at definere dine bæredygtighedsmål på er ved at bruge SMART-modellen. Sørg for at dine mål er "SMART" (specifikke, målbare, opnåelige, relevante og tidsbundne). Du kan fx læse om modellen her https://www.cfl.dk/artikler/smart-modellen-her-er-5-trin-til-at-na-dine-mal
Når I er blevet enige om konkrete mål, er I klar til at definere jeres virksomheds mission. En tydelig mission er en vigtig del af at blive en mere bæredygtig virksomhed.
En effektiv mission skitserer din virksomheds fokus på ”at gøre". Det skal indfange din virksomheds værdier og formål og tjene som en retningslinje for, hvorfor du gør, hvad du gør. Med andre ord skal din mission statement definere din virksomheds fem Hv'er: hvem, hvad, hvornår, hvor og hvorfor.
Når du har defineret en stærk mission, er du klar til at tilpasse/transformere din virksomhed til en bæredygtig forretningsstrategi.
Når du udarbejder en bæredygtig forretningsstrategi, er det vigtigt at sikre, at din virksomhed forbliver rentabel. Du kan ikke hjælpe dit formål, hvis din virksomhed ikke tjener penge!
Overvej ”Den tredobbelte bundlinje”, der refererer til, hvordan en virksomheds handlinger påvirker mennesker, planeten og profitten. Kan du have denne metode i tankerne, kan du udvikle en bæredygtig forretningsstrategi, der også er rentabel.
Små ændringer kan være udgangspunktet for en indvirkning i stor skala. Eksempel: Lader din virksomhed lys og varme være tændt natten over, selv når der ikke er medarbejdere på stedet? Forestil dig, hvor store besparelser der kunne realiseres, både i omkostninger og energiressourcer, hvis den sidste person på kontoret slukkede dem, eller hvis du brugte en timer eller bevægelsessensor til automatisk at slukke dem, når den sidste person forlod arbejdspladsen!
Er kunderne villige til at betale mere for et bæredygtigt produceret produkt? En Unilever-undersøgelse viste, at 33 procent af forbrugerne ønsker at købe fra mærker, der "gør social eller miljømæssig gavn". Det skaber en mulighed på markedet for bæredygtige varer.
Stil dit team spørgsmål som: "Vil vores kunder betale mere for vores produkt, hvis vi producerer det mere bæredygtigt?" eller "Kan en forbedret forretningsproces reducere vores emissioner?" Hvis svaret på et af disse spørgsmål er "ja", kan du have begyndelsen på din strategi, samtidig med at du øger din produktivitet og fortjeneste.
Én ting at tale om en nyfunden motivation til grøn omstilling, noget andet er i en offentliggjort ESG-rapport at tage et offentligt standpunkt og love målbare resultater, og så faktisk at opnå dem. Det kræver en fastlagt mission og strategi for at nå dine mål.
Når du implementerer din strategi, skal du huske at gennemgå din proces med jævne mellemrum for at sikre, at dine mål, mission og fremskridt forbliver afstemt.
Læs mere på Harward Business School https://online.hbs.edu/blog/post/what-is-sustainability-in-business.